2014.12.15. ODPOWIEDZI NA PYTANIA DOTYCZĄCE REGULAMINU KONKURSU. cz.6
KONKURS SARP NR 956
NA KONCEPCJĘ ARCHITEKTONICZNĄ ZAGOSPODAROWANIA I ZABUDOWY STAREGO RYNKU
W CZĘSTOCHOWIE WRAZ Z ODCINKAMI ULIC: MIROWSKIEJ, SENATORSKIEJ I STARY RYNEK
Odpowiedzi na pytania dotyczące regulaminu konkursu:
40. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt. 18.3.1)a) "Zaprojektować obszar opracowania jako miejsce zmiennej ekspozycji
rzeźb Jerzego Kędziory." Czy uczestnikowi konkursu udostępnione zostają prawa do prezentacji
na planszy konkursowej wybranych rzeźb artysty w celu zobrazowania zamierzenia projektowego?
Odpowiedź: Tak.
41. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt. 18.3.2) "Zaprojektować w ciągu ul. Mirowskiej jezdnię o dwóch pasach ruchu,
po jednym w każdym kierunku." Proszę podać uczestnikom konkursu wymaganą, zdefiniowaną względami
komunikacyjnymi minimalną całkowitą szerokość planowanej jezdni w ciągu ul. Mirowskiej. Kwestia ta
nie powinna być przedmiotem konkursu i w celu umożliwienia porównania różnych rozwiązań projektowych
zagospodarowania Rynku potraktowana w zbliżony sposób w pacach konkursowych.
Odpowiedź: Projektowana, minimalna, całkowita szerokość jezdni, w ciągu ul. Mirowskiej, wynosi 6 m.
42. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt.18.3.5) "Zaprojektować jeden zjazd na projektowaną jezdnię ze strefy
zamieszkania oraz dostępność strefy dla samochodów z ul. Mostowej." Czy jest ze strony organizatorów
konkursu preferencja odnośnie lokalizacji powiązania komunikacji kołowej miedzy strefą zamieszkania
i ul. Mirowską?
Odpowiedź: Nie.
43. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt.18.3.8) "Zaprojektować dojazd do działki nr 92/1 w obrębie 109." Co oznacza
określenie "w obrębie 109"?
Odpowiedź: Numer obrębu jest jednym z elementów identyfikujących działkę gruntu. W pkt 18.3 ppkt 8
mowa o działce gruntu nr 92/1, w obrębie ewidencyjnym nr 109, w jednostce ewidencyjnej Częstochowa.
44. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt.18.3.13) "Zaprojektować miejsca konsumpcyjne dla letniej kawiarni o której mowa
w pkt 18.5.1 ppkt 1." Jakie jest szacunkowe zapotrzebowanie na ilość miejsc konsumpcyjnych
(kawiarnianych?) wewnątrz, oraz na zewnątrz obiektu?
Odpowiedź: Decyduje projektant.
45. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt. 18.3.16) "Uwzględnić granice opracowania oraz istniejące linie zabudowy."
Czy dla celów prezentacji możliwej całościowej zmiany wizerunku Rynku w przyszłości umożliwia się
uczestnikom konkursu przedstawienie koncepcji projektowej uzupełniając luki otaczającej zabudowy
(w obrębie projektowanej linii zabudowy wg. załącznika Nr.4 "Plansza informacyjna"), czy tez zastępując
obiekt handlowy pierzei zachodniej rekonstrukcją zabudowy historycznej?
Odpowiedź: Pkt 19.1 ppkt 4 regulaminu dopuszcza „... (według uznania autora), rysunki, szkice
i wizualizacje, ukazujące walory proponowanego rozwiązania.” Zwracamy jednak uwagę, że projektowane
elementy, znajdujące się poza obszarem opracowania, nie będą brane pod uwagę przy ocenie pracy.
46. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt. 18.4.2.3) "Program funkcjonalny; Ustęp publiczny - 10 kabin ustępowych,
5 pisuarów, 7 umywalek - funkcjonujący niezależnie od reszty budynku." Czy toaleta publiczna ma być
dostępna 24 godziny/dobę? Czy toaleta dla osób niepełnosprawnych może być zintegrowana
z obiektem usługowym, tym samym dostępna tylko w godzinach otwarcia obiektu?
Odpowiedź: Cały ustęp publiczny, o którym mowa w 18.4.2 ppkt 3, powinien funkcjonować niezależnie
od reszty budynku, także w zakresie godzin otwarcia. Nie wyklucza się 24-godzinnej dostępności ustępu.
47. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt.18.4.1. "Lokalizacja i układ przestrzenny." Czy jest możliwe rozplanowanie
całości funkcji wielofunkcyjnego budynku usługowego w części podziemnej, tym samym zaniechanie
ze względów urbanistycznych realizacji kubatury naziemnej w przestrzeni Rynku?
Odpowiedź: Tak.
48. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt.18.4.2. "Program funkcjonalny." Jaka jest szacunkowa pow. użytkowa całości
założenia? Jaka jest dopuszczalna szacunkowa pow. zabudowy w części naziemnej przestrzeni Rynku?
Odpowiedź: Decyduje projektant.
49. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt.18.4.2.2) "Pomieszczenia przeznaczone do realizacji następujących funkcji:
a) ekspozycja znalezisk będących wynikiem prac archeologicznych, prowadzonych w obszarze
opracowania oraz związanych z nimi fotografii, opisów, ekranów multimedialnych i modeli; b) ekspozycja
dzieł sztuki (rzeźba, grafika, malarstwo itp.)" Jakie zaplecze funkcjonalne należy zapewnić opisanej
funkcji ekspozycyjnej (np. foyer, kasy, szatnie)? Czy ma to być wielofunkcyjna przestrzeń wystawiennicza
mogąca funkcjonować całkowicie niezależnie, czy raczej ogólnodostępna "funkcja towarzysząca"
opisywanego obiektu usługowego?
Odpowiedź: Decyduje projektant. Patrz pkt 18.5 ppkt 2.
50. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt.19.0.2) "Forma i zawartość pracy konkursowej: 2) charakterystyczny przekrój
pionowy przez płytę Rynku, w skali 1:250, z uwidocznieniem podstawowych rzędnych i projektowanych
elementów zagospodarowania terenu" Czy dopuszczalny jest przekrój ukazujący cześć widokową
w sposób perspektywiczny?
Odpowiedź: Tak, pod warunkiem, że przekrój zostanie narysowany w skali 1: 250.
51. Pytanie:
Pytanie - dotyczące Pkt.19.0.3) "Forma i zawartość pracy konkursowej: 3) rzuty kondygnacji z opisem
funkcji i powierzchni pomieszczeń, przekroje pionowe i elewacje projektowanego budynku, w skali
nie mniejszej niż 1:100". Ze względu na stosunkowo niewielka powierzchnie planszy konkursowej
proszę określić minimalna ilość wymaganych przekrojów i elewacji obiektu wielofunkcyjnego
w skali 1:100 konieczna do zamieszczenia na planszy.
Odpowiedź: Należy przedstawić co najmniej 2 przekroje pionowe i 4 elewacje, o których mowa
w pkt 19.1 ppkt 3. Dopuszcza się zmianę minimalnej skali przedstawienia elementów, o których mowa
w pkt 19.1 ppkt 3, z 1:100 na 1:150.
52. Pytanie:
Pytanie - dotyczące załączników Nr.16 i 17. Jak należy ocenić wartość historyczna elementów
architektury odsłoniętych w roku 2012 (bezpośrednio przylegających po zachodniej stronie podpiwniczeń
ratusza) oraz badanych w roku 2009 (bezpośrednio przylegających po północnej stronie podpiwniczeń
ratusza)? Czy i ew. w jakim stopniu mogą one zostać naruszone?
Odpowiedź: Zaleca się zachowanie pozostałości budynku, oznaczonych numerem 4 na planszy
informacyjnej, po północnej stronie budynku domniemanego ratusza, odsłoniętych w 2009 r.
Dopuszcza się rozbiórkę/destrukcję pozostałości budynku i studni oznaczonych na planszy informacyjnej
numerami 7 i 6 a także innych pozostałości architektury po zachodniej stronie budynku domniemanego
ratusza, odsłoniętych w 2012 r.
53. Pytanie:
Pkt. 17.3. W jaki sposób należy wskazać w tzw. <<zastępczym adresie zwrotnym>> adresata
aby organizator mógł stwierdzić ponad wszelką wątpliwość że dany uczestnik nie zostanie
zidentyfikowany?
Odpowiedź: W zastępczym adresie zwrotnym, o którym mowa w pkt 17.3, nie powinny występować:
nazwisko uczestnika (współuczestnika), nazwa uczestnika (współuczestnika), ulica łącznie z numerem
budynku, podane we wniosku o dopuszczenie do udziału w konkursie. Może to być każdy adres,
spełniający powyższe warunki, umożliwiający uczestnikowi konkursu odbiór korespondencji.
54. Pytanie:
Pkt. 17.3. Co organizator rozumie pod pojęciem <<adres zastępczy>>?
Odpowiedź: Adres zastępczy, to adres zastępujący faktyczny adres uczestnika konkursu,
w okolicznościach opisanych w pkt 17.3, wprowadzony z powodu konieczności zachowania anonimowości
pracy konkursowej, do czasu rozstrzygnięcia postepowania, spełniający wymagania o których mowa
w odpowiedzi na pytanie nr 53.
55. Pytanie:
Pkt. 17.4. Co organizator rozumie pod pojęciem ,,opieczętowaną w sposób nie identyfikujący"?
Odpowiedź: Opieczętowany pieczęcią, spełniającą wymagania jak dla „zastępczego adresu zwrotnego”
w zakresie informacji które nie mogą na tej pieczęci występować. Patrz odpowiedź na pytanie nr 53.
56. Pytanie:
Pkt. 18.3. Czy dopuszcza się podziemne usytuowanie miejsc postojowych?
Odpowiedź: Tak.
57. Pytanie:
Pkt. 18.4. W regulaminie nie określono wytycznych w odniesieniu do charakterystycznych parametrów
projektowanego budynku takich jak: wysokość, powierzchnia użytkowa, powierzchnia zabudowy.
Na podstawie jakich kryteriów uczestnicy powinni przyjąć założenia wyjściowe?
Odpowiedź: Decyduje projektant. Patrz pkt 6.0 i pkt 18.5 ppkt 4.
58. Pytanie:
Pkt. 18.4.2. Czy w przypadku gdy nowo projektowany budynek nie będzie pokrywał się w przybliżeniu
z obrysem murów domniemanego ratusza, organizator uzna / może uznać prace konkursową
za niespełniającą wymagań regulaminu i wykluczy uczestnika z dalszego postępowania?
Odpowiedź: Jeżeli sąd konkursowy uzna, że lokalizacja projektowanego budynku, nawet w przybliżeniu,
nie przypomina lokalizacji dawnego, domniemanego ratusza, może wykluczyć pracę z konkursu, jako
w istotnym stopniu nie spełniającą wymagań regulaminu.
59. Pytanie:
Pkt. 18.4.1.f. Dla ilu osób (klientów) należy zaprojektować wymieniony ustęp?
Odpowiedź: Zaleca się, żeby ustęp, o którym mowa w pkt 18.4.2 ppkt 1 lit. f), zaprojektować stosownie
do ilości miejsc konsumpcyjnych kawiarni, projektowanych wewnątrz budynku.
60. Pytanie:
Pkt. 18.4.2.a. Jaki przedział powierzchni należy przeznaczyć na wymienioną ekspozycję?
Odpowiedź: O wielkości powierzchni, przeznaczonej dla funkcji o której mowa w pkt 18.4.2 ppkt 2 lit. a),
decyduje projektant.
61. Pytanie:
Pkt. 18.4.2.b. Jaki przedział powierzchni należy przeznaczyć na wymienioną ekspozycję?
Jakie maksymalne gabaryty eksponatów przewiduje się wystawiać w wymienionej przestrzeni?
Odpowiedź: O wielkości powierzchni, przeznaczonej dla funkcji o której mowa w pkt 18.4.2 ppkt 2 lit. b)
oraz o maksymalnych gabarytach eksponatów, decyduje projektant.
62. Pytanie:
Pkt. 18.4.2.c. Ile miejsc konsumpcyjnych należy zapewnić w ramach przygotowywanej koncepcji
projektowej? Jaki rodzaj usług gastronomicznych ma oferować wymieniona kawiarnia?
Odpowiedź: O ilości miejsc konsumpcyjnych, o których mowa w pkt 18.4.2 ppkt 2 lit. c), decyduje
projektant. W kawiarni będą dostępne potrawy, dostarczane do lokalu w postaci nie wymagającej obróbki
termicznej, obierania, czyszczenia, mycia itp. oraz wszelkiego rodzaju napoje.
63. Pytanie:
Pkt. 18.4.3. Dla ilu osób ma być przeznaczony wspomniany ustęp publiczny? Czy ilość wymienionych
kabin i umywalek określonych w regulaminie została wskazana łącznie dla kobiet i mężczyzn
czy sumarycznie dla wszystkich osób?
Odpowiedź: Nie prowadzono obliczeń ilości użytkowników. Ilość „urządzeń” przyjęto poprzez analogię
do ustępu, wcześniej, dobrze funkcjonującego, w zbliżonej lokalizacji. Patrz odpowiedź na pytanie nr 13.
64. Pytanie:
Pkt. 18.4.4. Czy organizator konkursu wskazuje ilość i rodzaj urządzeń technicznych dla których należy
zapewnić określoną powierzchnię? Jaka jest oczekiwana wielkość pomieszczenia technicznego
wymienionego w przywołanym punkcie regulaminu? Jaka powinna być powierzchnia magazynu?
Odpowiedź: Nie wskazujemy ilości i rodzaju urządzeń technicznych dla których należy zapewnić
określoną powierzchnię. O powierzchni magazynu, o którym mowa w pkt 18.4.2 ppkt 4 oraz
o konieczności jego istnienia, decyduje projektant.
65. Pytanie:
Pkt. 18.5.6. Jakie są gabaryty (wymiary i ciężar) rzeźb które zamawiający życzy sobie eksponować
zawieszając nad płaszczyzna placu?
Odpowiedź: Zasadniczą częścią rzeźb będą przedstawienia postaci ludzkich w wielkości naturalnej.
Ciężar rzeźby balansującej wynosi około 50 kg.
66. Pytanie:
Pkt. 20.1.1. Czy przez stwierdzenie że: *,,praca... zostanie wykluczona z konkursu i nie będzie
podlegała dalszej ocenie"* należy rozumieć że konkurs będzie miał charakter dwuetapowy w którym
w pierwszym etapie zamawiający wybierze bez nagradzania, te prace które wskutek własnej
subiektywnej decyzji dopuści do udziału w dalszym postępowaniu, w którym przewiduje się
nagrodzenie wybranych prac?
Odpowiedź: Przedmiotowy konkurs jest konkursem jednoetapowym w znaczeniu art. 117 ustawy
„Prawo zamówień publicznych” z dnia 29 stycznia 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907,
z późniejszymi zmianami). W kryterium, o którym mowa w pkt 20.1 ppkt 1, nie chodzi o ocenę
i porównanie jakości rozwiązań, proponowanych w pracach konkursowych, a o sprawdzenie stopnia
spełnienia wymogów formalnych, np. czy wymagany element występuje w pracy, a jeżeli nie występuje,
to czy fakt ten, w stopniu istotnym, wpływa na możliwość oceny pracy i zachowanie równych warunków
uczestnictwa w konkursie?
67. Pytanie:
Pkt. 22.1. Czy ,,kwota brutto" oznacza wg organizatora że w sumie wypłaconej nagrody zawarty jest
podatek VAT i podatek dochodowy, czy wyłącznie podatek dochodowy?
Odpowiedź: Podane, w pkt 22.1, kwoty nagród, z określeniem „brutto”, oznaczają, że w kwoty te jest
wliczony zryczałtowany podatek dochodowy, który zostanie potrącony, przez zamawiającego, przy
wypłacie.
68. Pytanie:
Prosimy o doprecyzowanie co Organizator ma na myśli pod pojęciem elementu małej architektury
eksponującego wodę, o którym mowa w punkcie 18.3. ppkt.11.
Odpowiedź: Określenie „obiekt małej architektury eksponujący wodę” można zastąpić słowem fontanna.
Nie zrobiono tego jednak w regulaminie, nie chcąc sugerować uczestnikom konkursu, że dopuszczalna
jest tylko tradycyjna najbardziej rozpowszechniona forma, kojarzona z tym słowem.
69. Pytanie:
Odnośnie poniżej cytowanych pytania i odpowiedzi dotyczących konkursu:
"Pytanie: Czy istnieje możliwość zmiany organizacji ruchu na pozostałych ulicach poza Mirowską?
Chodzi w szczególności o zmianę ruchu dwustronnego na jednostronny i wprowadzenie dostępu
komunikacji kołowej jedynie od strony ul. Mostowej ze zjazdem na ul. Mirowską (bez dostępu od strony
Mirowskiej do strefy zamieszkania). Rozwiązanie takie sugeruje regulamin pkt 18.3. podpunkt 5.
Odpowiedź: Tak. Zwracamy jednak uwagę, że regulamin nie określa organizacji ruchu na zjeździe,
o którym mowa w pkt 18.3 ppkt 5, w tym także czy zjazd ma być jedno czy dwukierunkowy."
Pytanie: Punkt 18.3 ppkt 5 wymienia zjazd na ulicę Mirowską, co określa organizację ruchu sugerując,
że chodzi o możliwość zjazdu z projektowanej strefy zamieszkania na tę ulicę, a nie w drugą stronę.
Rozumiemy, że nie dopuszcza się ograniczenia połączenia strefy zamieszkania jedynie do zjazdu
z ul. Mirowskiej na obszar zamieszkania, bez możliwości zjazdu. Prosimy o potwierdzenie.
Odpowiedź: Na przedmiotowym zjeździe możliwy jest jednocześnie ruch z pasa drogowego
w kierunku strefy zamieszkania, jak również ze strefy zamieszkania w kierunku pasa drogowego.
Możliwe jest także dopuszczenie tylko jednego z ww. kierunków ruchu.
70. Pytanie:
Czy dopuszcza się możliwość zrealizowania zjazdu na ulicę Mirowską, który byłby zjazdem
dostępnym jedynie dla pojazdów uprzywilejowanych (karetki pogotowia, radiowozy policyjne),
likwidując jednocześnie zjazd na Mirowską dla pozostałych pojazdów?
Odpowiedź: Nie. Zjazd, przy wybranej organizacji ruchu, powinien być dostępny dla wszystkich
pojazdów. Ponadto patrz odpowiedź na pytanie nr 69 i 38.
71. Pytanie:
W punkcie 18.4.2. ppkt 1 i 2 występuje zapis odnośnie pomieszczeń stanowiących zaplecze
dla letniej kawiarni na wolnym powietrzu, a także dla miejsc konsumpcyjnych kawiarni
tj.: przygotowalnia, zmywalnia naczyń stołowych, ustęp dla 2 pracowników, szatnia dla 2 pracowników.
Lokalizacja projektowanego budynku (centralna część rynku) a także powiązania tejże kawiarni
z przestrzeniami muzealno-wystawienniczymi jednoznacznie określają prestiż i standard obiektu,
a tym samym usług. Zapis "zaprojektować przystanek dla autokarów turystycznych, parkowanie
autokarów poza obszarem opracowania" sprawia iż należy zakładać, że kawiarnia będzie musiała
niejednokrotnie, jednocześnie zapewnić obsługę ok. 60 osób (autokar) oraz klientów miejscowych
(załóżmy min. 20) co daje liczbę ok. 80 klientów (20 stolików 4-osobowych). Czy w tym kontekście
i specyfice obiektu i usługi można zwiększyć ilość pracowników z 2 do co najmniej 4 osób?
Odpowiedź: Nie zakłada się ilości pracowników kawiarni większej niż 2. Realizacja inwestycji
nie wyklucza funkcjonowania w pobliżu innych lokali gastronomicznych. Ponadto zwracamy uwagę,
że ilość pracowników dla całego obiektu nie została określona.
72. Pytanie:
Załącznik nr 4 do regulaminu - „Plansza informacyjna” – zawiera „projektowane linie zabudowy”.
Znajdują się one poza obszarem opracowania, jednak są we wzajemnej relacji z przedmiotem
opracowania pracy. Czy linie te należy traktować jako ustalone, wiążące uczestników konkursu
jak też obowiązujące przyszłych inwestorów, czy też można założyć możliwość ich skorygowania
np. względem ustaleń i rozwiązań pracy konkursowej?
Odpowiedź: Zaleca się zachowanie, w pracy konkursowej, projektowanych linii zabudowy,
narysowanych na „Planszy informacyjnej”.