- Egipt

  •  
    20mini.jpg  13mini.jpg  19mini.jpg  18mini.jpg 15mini.jpg  3mini.jpg  9mini.jpg                               

     
    Autor rysunków Antoni Nowotarski zwiedzał Egipt w grudniu 1975 roku. Ja byłem tam 29 lat później -
    w październiku 2004 roku. Wtedy nie znałem jeszcze Jego „zagranicznych” rysunków.
    Dopiero teraz, po prawie 40-tu latach, zestawiam rysunki AN z moimi zdjęciami. Ze zdumieniem stwierdzam,
    że w wielu przypadkach, ustawialiśmy się prawie w tych samych miejscach.
    Lech Nowotarski  
     
    1zmn.jpg 
     
    Asuan - widok z okna hotelu na Nil w rejonie pierwszej katarakty. Na pierwszym planie ubogie zabudowania mieszkalne przedmieścia.
     
    2zmn.JPG
     
    Po 29-ciu latach przybył meczet i trochę zagęściły się niskie budynki.
    3zmn.jpg
     
    Świątynia Izydy na wyspie Philae zalana wodami Jeziora Nassera, spiętrzonymi przez zaporę w Asuanie.
     
    4zmn.JPG
     
    W drodze powrotnej z Abu Simbel autokar zatrzymał się na zaporze skąd pstryknąłem ciekawą świątynię
    stojącą tuż nad wodą. Po zestawieniu z rysunkiem doszedłem do wniosku, że to odrestaurowana
    świątynia Izydy przy niskim stanie wody. Po sprawdzeniu w internecie okazało się, że to istotnie świątynia
    Izydy, ale przeniesiona na inną wyspę, poza zasięgiem wysokiej wody.
     
    5zmn.JPG
     
    Dla porównania bardzo podobny fronton świątyni Horusa w Edfu.
     
    6zmn.jpg
     
    Fronton świątyni w Luxorze – wtedy jeszcze bardzo zaniedbane otoczenie.
     
    7zmn.jpg
     
    Drugie ujęcie frontonu świątyni Narodzin Amona w Luxorze. Luxor i Karnak to dawne Teby –
    stolica starożytnego Egiptu.
     
    8zmn.JPG
     
    Fotografia z roku 2004 - późny wieczór, nie udało się uchwycić odtworzonej przed wejściem alei sfinksów
    – 3 km do świątyni w Karnaku.
    9zmn.jpg
     
    Rysunek od strony zachodniej – bok świątyni równoległy do nabrzeża Nilu – port pasażerski w odległości
    około 100 m.
     
    10zmn.JPG
     
    Fotografia z autokaru jadącego drogą miedzy portem a świątynią.
     
    11zmn.jpg  12zw.JPG
     
    Wewnętrzna kolumnada w Luxorze – widok w kierunku pylonów frontowych. A obok nocna fotografia innej
    kolumnady w Luxorze, ale w miarę dobrze oświetlonej.
    13zmn.jpg
     
    Przenosimy się do świątyni Amona w Karnaku – rysunek na osi wejścia do sali hipostylowej. Po lewej
    stronie przed wejściem ledwie zaznaczona smukła sylwetka posągu faraona Ramzesa.
     
    14.JPG
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
      
    To właśnie ten posąg
    jest na rysunku – małżonka
    faraona, odpowiednio do rangi
    – sięga do kolan.
     
     
     
    15zmn.jpg
     
    Samotna kolumna z głowicą w kształcie rozchylonego kwiatu papirusu.
     
    16zmn.JPG 17zmn.JPG
     
    Wnętrze Sali hipostylowej – detale belkowań są sukcesywnie restaurowane i montowane na starym
    miejscu.
     
    17a.zmn.JPG
     
    180 lat temu David Roberts widział i malował zabytki Egiptu w kolorze – fotokopia z książki „Wczoraj i dziś
    – Egipt. Litografie i dziennik Davida Robertsa”, fotografie Antonio Attini. Wydawnictwo Muza SA Warszawa 1998.
     
    18zmn.jpg
     
    Kolejny posąg Ramzesa z małżonką.
    19zmn.jpg
     
    Tajemnicze zakamarki świątyni w Karnaku.
    20zmn.jpg
     
    Ciekawe jak ten fragment budowli wygląda obecnie!?
     
    21zmn.JPG
     
    Fotografia na pożegnanie z Tebami – Kolosy Memnona na lewym Brzegu Nilu, przy drodze do nekropolii królewskich.
     
    22zmn.jpg
     
    Giza – panorama - piramidy i Sfinks.
     
    23zmn.JPG
     
    Fotografia z 2004 roku.
    24zmn.jpg
    Zbliżenie rysunkowe do Sfinksa…
     
    25zmn.JPG
     
    … i zbliżenie fotograficzne.
     
    26zmn.JPG
     
    Sfinks w całej krasie – naprawdę trudno jest trafić na moment bez tłumu zwiedzających.

     
    Prawa autorskie zastrzeżone.